29TH OCT, 2013. LONDON, DAY THREE

Efter frukost på tisdagsmorgonen tog jag bussen till Oxford Street för shopping!

Victoria's Secret. Här fyndade jag fem stycken body splash/body butter/body scrub/body butter för endast £30. Det var bara att välja, vraka och mixa!

En tjej på stan skulle slå världsrekord i att samla så många autografer/namn på en t-shirt som möjligt, så klart jag hjälpte till!

Klockan 15 skulle vi - jag, Lisa och Josefine - ses utanför South Kensington tube station, för att gå till Natural History Museum. När vi kom dit var det minsann kö! Säkert på grund av att det är höstlov för så många plus att det är gratis, så ett tips till er som vill hit: gå hit i tid! Vi kollade på diamanter, djur av alla dess slag, Charles Darwin-statyn och det som muséet erbjöd ända tills stängningsdags klockan 17:50. Det var lite "Natt på muséet"-känsla över det hela och himla trevlig eftermiddagsgöra. Vi hann faktiskt och tyvärr inte se alltihop, så jag säger det igen: gå hit i tid!
Efter detta hängde jag på Amandas jobb tills hon slutade och vi åkte hem till lägenheten och nannade kudden.
Au-pair i England | | En kommentar

28TH OCT, 2013. LONDON, DAY TWO

Eftersom Amanda jobbade denna dag gjorde jag mig på morgonen redo för en heldag i London på egna ben. Jag tog bussen med destination Trafalgar Square, vilket så fick bli mitt första stopp.

På vägen till Buckingham Palace. Statyer och hur det ser ut utanför Saint James's Palace (som jag egentligen inte vet mycket om, mer än att det är en kunglig byggnad, och som jag inte fick något foto på).

Buckingham Palace, Victoria Memorial, vakter och The Queen's Gallery. Buckingham Palace är, som de flesta kanske vet, den brittiska monarkens officiella residens i London och här hålls statsbesök och kungliga mottagningar. Tyvärr hände det inget särskilt när jag var där! Den guldiga stora skulpturen är den som kallas Victoria Memorial.

Från Buckingham Palace genom The Green Park till...

....The Memorial Gates.Dessa finns här till minne av de soldater som kämpade i de två världskrigen.

Ovan ser ni Wellington Arch, hästar med ryttare, hästbajs och någon soldatskulptur. Wellington Arch är en triumfbåge som finns till minne av Storbritanniens vinster i Napoleon-krigen, och funkar också som en stor entré till det mer centrala London från västsidan.

Att besöka det eleganta varuhuset Harrods i London är ju bara ett måste. Fyllt med lyx och exklusivitet, och julstämningen fanns där redan! Någon gång ska jag ta med mig en kompis till den fina ostronbaren ovan, njuta av ostron och sippra på ett glas champagne.

Efter Harrods-besöket tog jag mig en promenad genom den mysiga parken Hyde Park. Det kändes helt plötsligt inte som att man var i London längre, med alla träd, blommor, vatten, fotbollspojkar och hurtiga löpare runtomkring mig, men det var jag! Jag kom sedan fram till den stora shoppinggatan Oxford Street. Jag hann tyvärr inte med mycket mer än en take away-box med kyckling och ris samt några snabba butikstitter, innan jag satte mig på tunnelbanan till Notting Hill.

På "Bar 128" i Notting Hill, där Amanda jobbar, mötte jag upp två härliga, svenska au-pair-tjejer vid namn Lisa och Josefine. Vi tog en cider, pratade och bestämde lite spontant att vi skulle ses dagen efter för att gå på Natural History Museum. Trevlig avslut efter en bra dag i London!

Au-pair i England | | Kommentera

27TH OCT, 2013. LONDON, DAY ONE

Från och med fredag kväll den 25:e till och med onsdag den 30:e har jag varit lite ledig, eftersom barnen har "half term", vilket ungefär är det samma som höstlov. Så på söndagen drog jag till London för att insupa den engelska huvudstadens luft. Klyschigt nog - något jag inte hade tänkt på innan - hade jag valt London-strumpor, så när jag kom fram var jag mer än redo för att utforska staden!

Under de dagar jag var i London fick jag bo hos Arvika-tjejen Amanda. Det första vi gjorde var att gå till Camden Market i Camden Town. Coola väggar, street food som bang bang chicken, häftigaste sittplatserna i form av mopeder, fiskmassage, kläder, skor, väskor, prylar och en massa mer. Hur trevligt som helst och helt klart värt ett besök!

Efter Camden Town skulle vi åka till Tower Bridge. Vi tog fel buss och fick göra en hel del extraturer med buss och tunnelbana, vilket egenltigen bara visade sig vara tur, för promenaden som vi sedan tog från Tower Bridge, längs Thames förbi Tower of London, London Eye och Big Ben, till Trafalgar Square, hade nog inte kunnat vara finare än en kväll som denna!

Efter den vackra kvällspromenaden blev det finburgare, lökringar och friterade zucchinistavar på restaurangen Byron. Smarrans! Sen drog vi hem, kollade på Solsidan och sade god-natt-och-tack-för-idag.